ROTRONIC HP23-AW User Manual [en, de, fr, it]

KURZBEDIENUNGSANLEITUNG Portables Feuchte- und Temperatur Anzeigegerät
für Wasseraktivität
Allgemeine Beschreibung
In dieser Kurzbedienungsanleitung wird nur die Wasseraktivitäts-Messfunktion erläutert. Die Standardfunktionen werden in der Kurzbedienungsanleitung des HygroPalm23 erläutert.
Die detaillierte Bedienungsanleitung fi nden Sie im Internet unter: www.rotronic-humidity.com
Aw Betriebsart
Diese spezielle Funktion ist im HP23-AW integriert und wird nur zusammen mit dem digitalen HC2-AW Messkopf zur Messung von Wasseraktivität (Aw) verwendet. Diese Messart wird verwendet um in Produkt- und Materialproben (Bsp. Saatgut usw.) die Wasseraktivität zu messen. Sobald das Messgerät auf Wasseraktivität umgestellt wird, zeigt das Display automatisch die Feuchte als Aw an (1.000 aw = 100 %rF). Folgende Messarten sind möglich:
Beschleunigte Wasseraktivitäts Messung (AwQuick) Betriebsart Diese Betriebsart beschleunigt die Wasseraktivitätsmessung und liefert Resultate in ca. 5 Minu-
ten. Wenn die Temperaturbedingungen bei Produktprobe und Fühler stabil sind, so liegt der berechnete Wert in aller Regel bei ± 0.005 aw bezogen auf den Wert, der bei einer Messung erzielt wird, bei der das vollständige Feuchtegleichgewicht abgewartet wird.
• Standard Wasseraktivitäts Messung (AwE) Betriebsart
In dieser Betriebsart wird gewartet, bis das Messobjekt und der Messfühler die gleiche Tem-
peratur haben um danach zu messen. Sobald der Gleichgewichtszustand (Temperatur und Feuchte) erreicht ist, wird die Messung beendet. Dies dauert 30 bis 60 Minuten und wird mit einem sich nicht verändernden Messwert im Display angezeigt.
Die Datenaufzeichnung und Fühlereinstellungen sind in der Aw Betriebsart möglich, jedoch wird anstelle von Aw, %rF angezeigt.
Einschalten der Aw Betriebsart und Auswahl der Messoptionen
• Im MENU/ Aw-Mode > Enable (OFF), ENTER drücken um mit den AUF/AB-Tasten (ON) auszuwählen, um mit ENTER die Aw Betriebsart einzuschalten.
• Unter Verwendung der AUF/AB-Tasten wird das Submenü Mode ausgewählt > ENTER drücken. Mit den AUF/AB-Tasten die gewünschte Betriebsart AwQuick oder AwE auswählen. Nachfolgend aufgeführte Einstellungen können je nach Betriebsart mit den AUF/AB-Tasten verändert werden.
Um das Menü zu verlassen, drücken Sie 2x die MENU Taste.
Wasseraktivität (Betriebsartabhängige Einstellungen)
Einstellung Gilt für Beschreibung
Dwell Time AwQuick Wartezeit bis die Messung beginnt.
Empfohlene Zeit: 3 bis 4 Minuten.
AWQ-Temp AwQuick Temperatur Stabilität
Das HP23-AW wird einen Temperaturwert dann als stabil betrachten, wenn die Änderung kleiner als der eingestellte Wert ist. Empfohlene Einstellung: 0.01 °C/min. beträgt.
AWE-Temp AwE Ausgeglichene Temperatur
Das HP23-AW wird die Temperatur dann als stabil betrach­ten, wenn die Änderung kleiner als der eingestellte Wert ist. Empfohlener Wert: 0.01 °C/min.
AWE-Humi AwE Ausgeglichene-Feuchte
Das HP23-AW wird einen Feuchtewert dann als ausgegli­chen betrachten, wenn die Änderung kleiner der eingestell­ten Wertes ist. Empfohlener Wert 0.0001Aw/min.
Die Einweg-Schalen dienen zwei Zwecken:
a) Als Behälter zur Akklimatisierung der Proben vor der Messung. b) Verhinderung von Kontamination mit anderen Proben. Füllen Sie vor der Messung eine Anzahl Einweg-Schalen mit den zu messenden Produkten.
Füll-Linie
PS40
PS14
Zur Verhinderung von Kreuzkontamination sollten die Schalen nur bis zur Füll-Linie gefüllt werden.
Weitere grundlegende Anweisungen
Um genaue und wiederholbare Messungen sicherzustellen, befolgen Sie bitte die untenstehenden Anweisungen:
• Messen Sie Wasseraktivität nur in temperaturstabilen Räumen. Platzieren Sie die Messanord­nung nicht in der Nähe einer Heizung, einer Steigleitung oder eines offenen Fensters. Vermeiden Sie es, die Messanordnung direktem Sonnenlicht auszusetzen.
• Füllen Sie die Produktproben vor der Messung in Einweg-Probeschalen und setzen Sie den Deckel auf. Die Proben sollen im gleichen Klima gelagert werden wie die Fühler. Lassen Sie die Proben sich an die herrschende Umgebungstemperatur akklimatisieren. (Normalerweise Raumtemperatur). Ein oft gemachter Fehler ist es, Produktproben zu messen, die zuvor über Nacht im Kühlschrank gelagert waren, ohne sie vor der Messung an die Raumtemperatur zu akklimatisieren. Ein weiterer Fehler ist es, Proben zu messen, die direkt aus der Fabrikation kommen. Um Wasseraktivität in einer anderen als Raumtemperatur zu messen, legen Sie Fühler und Proben in eine Klimakammer, und stellen Sie die gewünschte Temperatur ein.
• Vermeiden Sie die Erwärmung von Fühler, Probe und Probeschale durch Körperwärme. Nicht für längere Zeit in den Händen halten!
• Überprüfen Sie, ob der Fühler eingeschaltet ist. Dies ist der Fall, wenn der Fühler am HP23-AW angeschlossen ist und das Gerät eingeschaltet wird. Die rote Leuchtdiode auf dem oberen Teil des Fühlers blinkt, wenn der Fühler eingeschaltet ist. Der Fühler arbeitet nicht und das HP23-AW erhält kein Signal, wenn die Leuchtdiode nicht blinkt. Wenn nötig, schalten Sie den Fühler durch einmaligen Druck auf den roten Knopf neben der Leuchtdiode ein.
Verwendung der AwQuick Messung
Das HP23-AW verwendet einen Algorithmus um den Endwert (Wasseraktivität) von einem Produkt­oder einer Materialprobe zu berechnen.
• Der Feuchtewert wird ständig überwacht
• Die Stabilität der Temperatur wird ständig überwacht
• Nach einer kurzen Wartezeit (dwell time), wird der gemessene Feuchtewert dazu verwendet um den Endwert zu berechnen (Wasseraktivität). Die Messung stoppt automatisch nach dem der errechnete, projizierte Wert stabil ist. Dies wird durch einen nicht mehr ändernden Wert im Display angezeigt.
Die Messung stoppt automatisch und benötigt 5 bis 6 Minuten. Mit einer eingestellten dwell time von 4 Minuten, beträgt die Abweichung zwischen der AW-Quick und der Standardmessung typisch
0.005 aw oder weniger. Die Wartezeit (dwell time) kann vom Anwender selbst eingestellt werden.
Dieser Wert ist ein Kompromiss zwischen der Genauigkeit und der Geschwindigkeit der Messung. Generell führt eine längere dwell Zeit zu einer genaueren und längeren Messung. Die Temperatur welche am Ende angezeigt ist der gemessene Temperatur-Mittelwert während der Messung. Das HP23-AW zeigt neben der Temperaturanzeige einen Trendindikator. Dies Indikator zeigt ob die Temperatur während der Messung stabil gewesen ist oder nicht.
Bemerkungen
• Die Messung startet für beide Fühler gleichzeitig
• Normalerweise endet die Messung für jeden Fühler unterschiedlich
• Jeder Fühler kann im Display angezeigt werden (Durch drücken der AUF/AB-Tasten)
• Drücken Sie nicht ENTER bis die Messung für beide Fühler beendet ist
• Das HP23-AW kann auch mit einem Fühler verwendet werden
1. AWQ Reset:
Das HP23-AW ist bereit für die Messung an einem oder beiden Fühlern. Durch drücken der ENTER Taste startet die Messung.
3. AWQ Running:
Am Ende der “Dwell” Phase beginnt das HP23-AW die Endresultate anzuzeigen.
Aktueller Aw Wert
Aktueller Mittelwert der Temperatur
4. AWQ Ended:
Sobald das Endresultat stabil ist wird die Messung beendet und der Endwert im Display (einge­froren) angezeigt. Wenn mit beiden Fühler gemessen wurde, verwenden Sie die AUF/AB-Taste um den Status der zweiten Messung zu überprüfen, anzuzeigen. Drücken Sie nicht ENTER bevor die Messungen beendet wurde.
Aw Endwert
Messung wurde beendet
5. AWQ Reset:
Notieren Sie sich die Messresultate beider Fühler, durch drücken der ENTER Taste wird das HP23-AW für eine neue Messung vorbereitet .
Verwendung der AwE Messung
Das HP23-AW zeichnet den Wasseraktivitäts- sowie den Temperaturwert laufend auf. Wenn beide Werte für ein paar Minuten im Gleichgewicht mit dem Messobjekt sind wird die Messung beendet. Eine Messung dauert zwischen 30 und 60 Minuten.
Bemerkungen
• Die Messung startet für beide Fühler gleichzeitig
• Normalerweise endet die Messung für jeden Fühler unterschiedlich
• Jeder Fühler kann im Display angezeigt werden (Durch drücken der AUF/AB-Tasten)
• Drücken Sie nicht ENTER bis die Messung für beide Fühler beendet ist
• Der HP23-AW kann auch nur mit einem Fühler verwendet werden
1. AWE Reset:
Das HP23-AW ist bereit für die Messung an einem oder beiden Fühlern. Durch drücken der ENTER Taste startet die Messung.
2. AWE Running:
Das HP23-AW beginnt die Feuchte und Temperaturwerte aufzuzeichnen.
Aktueller Feuchtewert
Aktueller Temperaturwert
Verstrichene Messzeit, hh:mm:ss
HP23-AW Kalibration und Justageablauf (Generell)
Detaillierte Informationen zur Kalibration/Justage des HC2-AW Fühlers entnehmen Sie bitte der im Fühler beiliegenden Anleitung.
Der HP23-AW Justage Ablauf wird in zwei getrennten Schritten durchgeführt.
1) Aufzeichnen der Kalibrationswerte und deren Abspeicherung
2) Justage des HP23-AW aufgrund der gespeicherten Kalibrationswerte
1) Mit dem HP23-AW können 1- oder Mehrpunkt-Kalibrationen von Fühlern (Max. zwei HC2-Fühler), Messumformer oder Geräte welche eine UART-Schnittstelle haben, gegenüber einer bekannten Referenzumgebung durchgeführt werden. Setzen Sie den Fühler stabilen Umgebungsbedingungen aus, wobei eine Zwangsbelüftung der Fühler sehr zu empfehlen ist. Beobachten Sie die ange­zeigten Messwerte des Fühler bis sich ein vollständiges Gleichgewicht mit der Referenzumgebung eingestellt hat.
• Wählen Sie unter MENU/ Probe 1 oder Probe 2 den zu kalibrierenden Fühler aus, und bestätigen die Eingabe mit ENTER.
• Unter Verwendung der AUF/AB-Tasten wird entweder “Humi Adjust” (Feuchte Justierung) oder “Temp Adjust” (Temperatur Justierung) ausgewählt. Wobei die Reihenfolge keine Rolle spielt. Bestätigen Sie die Eingabe durch ENTER.
• “Acquire (Enter Ref)” auswählen und mit ENTER bestätigen.
Humi Adjust (Feuchte Justierung): Das HP23-AW zeigt den aktuellen gemessenen Feuchtewert sowie den Referenzwert. Wobei es sich beim Referenzwert um den Wert der Referenzumgebung handelt. Geben Sie diesen Wert ein. Beispiel der aktuelle gemessene Feuchtewert (current) beträgt 34.6 %rF und die Referenzumgebung in einer Messkammer beträgt 35 %. Geben Sie 35 %rF bei der Reference unter Verwendung der AUF/AB-Tasten ein. Durch drücken von ENTER verschiebt sich der Cursor um eine Stelle nach rechts. Um den Wert zu speichern wählen Sie im Menü <Acquire> und bestätigen dies mit ENTER.
Temp Adjust (Temperatur Justierung): Gehen Sie gleich vor wie bei der Feuchte Kalibrierung.
Bemerkung: Es können mehrere Werte abgespeichert werden (Temperatur max 2 Punkte, Feuchte max. 100 Punkte).
Nachdem die Kalibrationswerte aufgezeichnet und gespeichert wurden passiert noch nichts im Gerät/Fühler. Als nächstes wird das Gerät/Fühler justiert. Sprich die gespeicherten Werte werden für die Justage übernommen.
2) Justage von Feuchte und Temperatur
• Wählen Sie unter MENU/ Probe 1 oder Probe 2 den zu justierenden Fühler aus (derselbe bei dem bereits die Kalibrationswerte aufgenommen wurden) und bestätigen die Eingabe mit ENTER
• Mit den AUF/AB-Tasten wählen Sie entweder „Temp Adjust“ (Temperatur Justierung) oder „Humi Adjust“ (Feuchte Justierung). Es wird empfohlen zuerst die Temperatur zu justieren.
Die nachfolgenden Schritte sind für Temperatur und Feuchtejustage dieselben
• Durch drücken von ENTER gelangen Sie ins nächste Untermenü.
• Optional können Sie die gespeicherten Kalibrationswerte im Untermenü „Acquired Points“ durch drücken von ENTER überprüfen. Ungewollte Kalibrationspunkte können gelöscht werden. Wenn Sie fertig sind, gelangen Sie durch drücken der MENÜ Taste eine Menüstufe höher.
• Unter Verwendung der AUF/AB-Tasten wählen sie „Adjust“ aus und bestätigen die Auswahl durch ENTER.
• Drücken Sie nochmals ENTER um die Justage zu starten. Diese Funktion übernimmt die Werte in den angeschlossenen Fühler und löscht die unter Punkt 1 aufgezeichneten Werte.
Vorbereitung der Produkte-Proben
Die HC2-AW Fühler können mit zwei verschiedenen Probeschalen verwendet werden: (WP-14: H=14mm / WP-40: H=40mm), welche zu den entsprechenden Einwegschalen passen: (PS-14:H=14mm / PS-40: H=40mm). Zum Kalibrieren der Fühler mit zertifizierten ROTRONIC Feuchtestandards oder gesättigten Salzlösungen sollten nur die niedrigen Probeschalen und Einwegschalen verwendet werden. Verwenden Sie die Schale (PS14) für Flüssigkeiten, Pasten oder Pulver; die Schale (PS40) eher für grobkörniges Messgut.
2. AWQ Dwell: Die Messung ist in der “Dwell” Phase.
Aktueller Feuchtewert
Aktueller Temperaturwert
Verstrichene Messzeit, hh:mm:ss
Fühler 1 wird angezeigt AwQuick Messung ist
in der Dwell Phase
aufgezeichtnet
Fühler 1 wird angezeigt AwE Daten werden
3. AWE Ended:
Ist der Temperatur und Feuchtewert stabil beendet das HP23-AW die Messung und zeigt den Messwert (eingefroren) im Display an. Wenn mit beiden Fühler gemessen wurde, verwenden Sie die AUF/AB-Taste um den Status der zweiten Messung zu überprüfen, anzuzeigen. Drücken Sie nicht ENTER bevor die Messungen beendet wurde.
Aw Endwert
Messung wurde beendet
ROTRONIC AG, CH-8303 Bassersdorf Tel. +41 44 838 11 44, www.rotronic-humidity.com ROTRONIC Messgeräte GmbH, D-76275 Ettlingen Tel. +49 7243 383 250, Fax +49 7243 383 260, www.rotronic.de ROTRONIC SARL, 56, F - 77183 Croissy Beaubourg Tél. +33 1 60 95 07 10, www.rotronic.fr ROTRONIC Instruments (UK) Ltd, Crompton Fields, Phone +44 1293 571000, www.rotronic.co.uk ROTRONIC Instrument Corp, NY 11788, USA Phone +1 631 427-3898, www.rotronic-usa.com ROTRONIC South East Asia Pte Ltd, Singapore 339156 Phone +65 6294 6065, www.rotronic.com.sg ROTRONIC Shanghai Rep. Offi ce, Shanghai 200233, China Phone +86 40 08162018, www.rotronic.cn
12. 0 811. 0 101
SHORT INSTRUCTION MANUAL Portable humidity and temperature instrument
for Water activity
General description
This short instruction manual covers special the Water activity function, for basic operation consider the standard HP23 short instruction manual.
The detailed instruction manual can be found on the internet at: www.rotronic-humidity.com
Aw Mode
This specialized mode is available only with model HP23-AW and is meant to be used exclusively with the HC2-AW digital probes and is used for measuring the water activity (Aw) of product samples and materials in bulk such as powders, seeds, etc. When set to operate in the water activity mode, the HP23-AW automatically displays humidity as Aw (1.000 aw = 100 %rh). When measuring water activity, the HP23-AW offers the following options:
Accelerated water activity measurement (AwQuick) The HP23-AW uses an algorithm to accelerate the water activity measurement and provides a
result in typically 5 minutes. The measurement ends automatically and the display is frozen. When temperature conditions are stable (both at the product and probe), the value measured with the AwQuick mode is generally within ± 0.005 aw of the value that would be obtained by waiting for full equilibration of the product and probe.
• Conventional water activity measurement (AwE)
The HP23-AW waits for the full equilibration of the measured product and probe. For most
products, this takes from 30 to 60 minutes. The HP23-AW automatically detects equilibrium conditions (humidity and temperature) and ends the measurement at that time by freezing the display.
Data logging and probe adjustment are available in the water activity mode, but when using these functions humidity is shown as %rh as opposed to aw. The other standard mode functions are not available.
Enabling the Aw Mode and selecting the measurement option
To set the HP23-AW to the water activity mode:
• Press the MENU key and select “Aw Mode”. Press ENTER to activate the Aw Mode menu.
• With the “Enable” menu item highlighted, press ENTER and use the UP or DOWN arrow key to select ON. Press ENTER to confi rm the selection.
• Use the DOWN arrow key to select the “Mode” menu item and press ENTER. Use the UP or DOWN arrow key to select either AwQuick or AwE. Press ENTER to confi rm the selection. Any of the settings (see below) for either the AwQuick or AwE option can be changed after using the UP or DOWN arrow key to highlight the setting and by pressing on ENTER. Use the UP or DOWN arrow key to change each digit. Press ENTER to move the cursor to the right. When done, press ENTER to save the value.
Press MENU twice to fully exit the menu.
Water activity (mode settings)
Setting Applies to Notes
Dwell Time AwQuick The HP23-AW waits the specified amount of time before
processing the humidity data with the AwQuick algorithm. Recommended value: 3 or 4 minutes
AWQ-Temp AwQuick The HP23-AW considers temperature to be stable when the rate
of change of the temperature signal is less than the specifi ed value. Recommended value: 0.01 °C / min.
AWE-Temp AwE The HP23-AW considers temperature to be at equilibrium when
the rate of change of the temperature signal is less than the specifi ed value. Recommended value: 0.01 °C / min.
AWE-Humi AwE The HP23-AW considers humidity to be at equilibrium when the
rate of change of the humidity signal is less than the specifi ed value. Recommended value: 0.0001 Aw / min.
Preparation of the product samples
The HC2-AW probe may be used with two different sample cups. (WP14:14mm deep/ WP-40: 40mm deep), which accept the respective one-way sample cups. (PS-14: 14mm deep / PS-40: 40mm deep). In order to calibrate the probes with the certifi ed ROTRONIC humidity standards, only the shallow type should be used. Use the 14 mm cups for liquids, powders, or paste; the deep ones are preferably used for coarse grained bulk goods.
The one-way sample cups serve two purposes:
a) As container for acclimatisation of the samples before measuring b) Prevention of cross contamination with other samples. Fill a few of the one way sample cups with the material that is to be measured.
Fill-Linie
PS40
PS14
To prevent cross-contamination, do not fi ll over the fi ll-line.
Further basic instructions
To make sure you get precise and repeatable results, please do follow the instructions below:
• Water activity should be measured only in temperature-stabilized rooms. Do not place the ar­rangement near a heater or an open window. Avoid to expose the arrangement to direct sunlight.
• Fill the material samples into the one way sample cups and put the cover on it. The samples should be stored in the same climatic environment as the probes. Let the samples acclimatize to the room conditions. An often made mistake is to measure samples that have been stored overnight in a refrigerator, without letting the material acclimatize. Neither should samples be measured that come directly from the production line. When water activity is to be measured at another than room-temperature, both probe and samples should be placed in an incubator, which allows to set the desired temperature precisely.
• Avoid warming up of probe, sample cup and sample material by touching with your hands. Do not hold for longer time than necessary!
• If you use an HC2-AW probe, please check whether or not the probe is switched on. This is normally the case, when the probe is connected to the HP23-AW and the instrument is powered up. The red LED on the top cover of the probe is blinking when the probe is powered. The probe is not working and the instrument will not get a signal when the LED is not blinking. If necessary, switch the probe on by pressing the red button.
Using the AwQuick measurement option
The HP23-AW uses an algorithm to project the full equilibrium value (water activity) of the product sample:
• The value of the humidity signal is constantly monitored.
• The stability of the temperature signal is constantly monitored.
• After an initial period of time (dwell time), the humidity data is used to project the end value of the equilibration process (water activity). The measurement ends automatically as soon as the projected Aw value is stable. At that time, the HP23-AW freezes the display.
The measurement is automatically ended and typically requires about 5 to 6 minutes. With the default dwell time of 4 minutes, the difference between the AwQuick mode and full product equi­librium is typically 0.005 aw or less. The value of the dwell time can be set by the user. This value represents a trade off between speed of measurement and accuracy. Generally, a longer dwell time produces more accurate results but causes measurements to take longer. The value of temperature shown at the end of the measurement is the average temperature during the measurement. The HP23-AW displays a trend indicator to the left of the temperature value. This is used to verify that temperature was stable during the measurement.
NOTES
• The measurement starts simultaneously for both probes
• Usually, the measurement ends at a different time for each probe
• Each probe can be displayed by using the UP or the DOWN key
• Do not press on ENTER until the measurement has ended for both probes
• The HP23-AW can be used with one probe only
1. AWQ Reset:
The HP23-AW is ready to start measuring either one or two probes. When ready to measure, press on the ENTER key.
2. AWQ Dwell:
The measurement is in the “dwell” phase.
Current humidity value
Current temperature value
Elapsed time, hh:mm:ss
Probe 1 is being displayedAwQuick mode is in
the dwell phase
3. AWQ Running:
At the end of the “dwell” phase the HP23-AW starts projecting the end result.
Current Aw projection
Average temperature
4. AWQ Ended:
When the projection is stable for the probe being displayed, the HP23-AW automatically ends the measurement and freezes the display for that probe. When measuring with two probes, use the UP or DOWN key to verify the status of the other probe. Do not press ENTER until the measurement is ended for both probes.
Final Aw projection
Measurement ended
5. AWQ Reset:
Write down the measurement for each probe and press ENTER. The HP23-AW is ready to start a new measurement.
Using the AwE measurement option
The HP23-AW monitors the water activity and temperature values. When both values are at equilibrium during a few minutes, the measurement is automatically ended. Depending both on the product being measured and on the stability of temperature, measurements typically require 30 to 60 minutes.
NOTES
• The measurement starts simultaneously for both probes
• Usually, the measurement ends at a different time for each probe
• Each probe can be displayed by using the UP or the DOWN key
• Do not press on ENTER until the measurement has ended for both probes
• The HP23-AW can be used with one probe only
1. AWE Reset:
The HP23-AW is ready to start a measurement using one or two probes. When ready to measure, press on the ENTER key.
2. AWE Running:
The HP23-AW starts monitoring the humidity and temperature signals for equilibrium.
Current humidity value
Current temperature value
Elapsed time, hh:mm:ss
Probe 1 is being displayedAwE mode is running
3. AWE Ended:
When both the humidity and temperature signals of the displayed probe are stable, the HP23-AW automatically ends the measurement and freezes the display for that probe. When measuring with two probes use the UP or DOWN key to verify the status of the other probe. Do not press ENTER until the measurement is ended for both probes.
Final Aw measurement
Measurement ended
HP23-AW calibration and adjustment procedures in general
Details for calibration of the HC2-AW probe are mentioned in the short instruction manual of the HC2-AW probe.
The HP23-AW offers two distinct and separate procedures:
1) Acquisition and capture of calibration points to the memory of a probe or device
2) Adjustment of the probe or device based on the calibration points present in the probe or device memory
1) The HP23-AW can be used to do a 1-point or multi-point calibration of up to two probes, trans­mitters or other devices equipped with a UART interface, against a reference known environment. Expose the device to be calibrated to the same known environment and wait for full equilibrium with the environment. In a still air environment, it is highly recommended to provide some ventilation that is common to the devices being calibrated.
• Press the MENU key and select either “Probe 1” or “Probe 2”. Press ENTER to activate the Probe 1 or Probe 2 menu item.
• Use the DOWN arrow key to select either “Humi Adjust” or “Temp Adjust” (this can be done in any order).
• Press ENTER to confi rm and open the next sub-menu. Use the DOWN arrow key to select the “Acquire (Enter Ref)” menu item and press ENTER to confi rm.
Humi Adjust:
the HP23-AW displays both the current humidity read by the device to be calibrated and the reference humidity (known environment). Press ENTER to activate the reference value menu item and use the UP or DOWN arrow key to change each digit. Press ENTER to move the cursor to the right. When done, press ENTER to save the value. Use the DOWN arrow key to select <Acquire>. Press ENTER to activate the Acquire function. Press ENTER to confi rm and save the calibration point to the device memory. The HP23-AW automatically exits the menu.
Temp Adjust:
The HP23-AW displays both the current temperature read by the device to be calibrated and the reference temperature (known environment). Press ENTER to activate the reference value menu item and use the UP or DOWN arrow key to change each digit. Press ENTER to move the cursor to the right. When done, press ENTER to save the value. Use the DOWN arrow key to select <Acquire>. Press ENTER to activate the Acquire function. Press ENTER to confi rm and save the calibration point to the device memory. The HP23-AW automatically exits the menu.
Note: The procedure can be repeated with different reference environments so as to accumulate several
calibration points (temperature: maximum 2 points, humidity: maximum 100 points).
After capturing all the calibration values the device must be adjusted by doing the following steps:
2) Adjustment of humidity and temperature
• Press the MENU key and select either “Probe 1” or “Probe 2”. Press ENTER to activate the Probe 1 or Probe 2 menu item.
• Use the DOWN arrow key to select either “Temp Adjust” or “Humi Adjust” (we recommend selecting Temp Adjust fi rst).
The following steps are the same for a temperature or a humidity adjustment
• Press ENTER to confi rm and open the next sub-menu.
• Optional: with the “Acquired Points” menu item selected press ENTER and review the calibration points present in memory. This submenu allows you to delete unwanted calibration points. Press MENU when done.
• Use the DOWN arrow key to select the “Adjust” menu item and press ENTER to confi rm.
• Press ENTER to activate the Adjust function. This function automatically erases the calibration points in memory. When done adjusting, the HP23-AW automatically exits the menu.
ROTRONIC AG, CH-8303 Bassersdorf Tel. +41 44 838 11 44, www.rotronic-humidity.com ROTRONIC Messgeräte GmbH, D-76275 Ettlingen Tel. +49 7243 383 250, Fax +49 7243 383 260, www.rotronic.de ROTRONIC SARL, 56, F - 77183 Croissy Beaubourg Tél. +33 1 60 95 07 10, www.rotronic.fr ROTRONIC Instruments (UK) Ltd, Crompton Fields, Phone +44 1293 571000, www.rotronic.co.uk ROTRONIC Instrument Corp, NY 11788, USA Phone +1 631 427-3898, www.rotronic-usa.com ROTRONIC South East Asia Pte Ltd, Singapore 339156 Phone +65 6294 6065, www.rotronic.com.sg ROTRONIC Shanghai Rep. Offi ce, Shanghai 200233, China Phone +86 40 08162018, www.rotronic.cn
12. 0 811. 0 101
Loading...
+ 2 hidden pages