You have chosen a Breast Examination Model made of 3B SKINlike
tologically tested silicone with an especially realistic feel reproducing even fine skin structures accurately
in every detail.
If you follow these tips for care and handling you will be able to work with your 3B Scientific
Examination Model for a long time.
Light soiling can be removed with a mild soap solution. Please use no detergents containing solvents, as
these could damage the material. Sharp or pointed objects (e.g. syringes) will damage the model surface.
For a softer feel of the skin apply some talcum powder from time to time.
Strap-Around Breast Examination Model with Carrying
Case (L50)
Strap-Around Breast Examination Model (L51)
This model shows the cast from an original female chest
with a middle sized breast.
To demonstrate the breast examination of a woman in a
reclining position, place the model on the supplied base
(the carrying straps can be fastened underneath the base).
The strap-around mechanism also allows studying and
practicing breast examination in an upright position or as
self-examination. Strapping around the Breast Examination
Model is done easiest with the assistance of another person. The carrying straps are crossed behind the
back, threaded through the white clips at the bottom side of the model and secured with the Velcro
fastening.
material. This material is a derma-
®
Breast
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EnglishL55
Three Single Breasts in Base (L55)
This model shows the cast from three original different female breasts (middle sized breast and large
breast). The individual breasts are supplied with a base for storage. The breasts are marked with the
numbers "1”, "2” and "3” at the bottom so that they can be assigned to the base and the drawing. The
three single breasts illustrate the following changes:
Model 1(Left breast)
1. Round, movable tumor at a depth of 10 mm, 20 mm in diameter, presumably benign.
2. Round, movable tumor at a depth of 10 mm, 20 mm in diameter, presumably benign.
Model 2 (Left breast)
3. Irregular tumor adhering to the chest wall at a depth of 15 mm, approx. 15 mm in diameter,
presumably malign.
4. Irregular tumor adhering to the chest wall at a depth of 15 mm, approx. 20 mm in diameter,
presumably malign.
5. Column-shaped, irregular tumor at a depth of 10mm, adhering to the chest wall, approx. 30 mm in
diameter, malign.
6. Permanently inverted nipple (recently occurred), frequently in combination with a malign tumor
7. ”Orange-peel skin", skin structure as in an orange peel with pore retraction through lymphostasis
(blocked lymph ducts) caused by malign tumors.
Model 3 (Right breast)
Healthy
It is essential to consult your gynecologist about all of the described anomalies! Only an expert can determine the cause of any changes and decide on further action.
®
After usage, store the model while it is resting on the base. Please do not compress, roll or fold up the
model. Please also avoid violently pulling or tearing the straps.
The Strap-Around Breast Examination Model illustrates the following anomalies:
1. Right breast: round, movable tumor at a depth of 10 mm, 20 mm in diameter, presumably benign.
2. Right breast: round, movable tumor at a depth of 5 mm, 20 mm in diameter, presumably benign.
3. Left breast: irregular tumor at a depth of 5 mm, adhering to the chest wall, diameter of approx. 35 x
25 mm, presumably malign.
4. Column-shaped, irregular tumor at a depth of 5 mm, adhering to the chest wall, approx. 30 mm in
diameter, malign.
5. Left breast: permanently inverted nipple (recently occurred), frequently in combination with a malign
tumor.
6. Left breast: ”orange-peel skin", skin structure as in an orange peel with pore retraction through
lymphostasis (blocked lymph ducts) caused by malign tumors.
7. Left armpit: irregular, firmly adhering lymph node at a depth of 10 mm, diameter approx. 35 x 25 mm,
presumably malign.
8. Above left clavicle: Malign tumor at a depth of 5 mm, 20 mm in diameter.
It is essential to consult your gynecologist about all of the described anomalies! Only an expert can
determine the cause of any changes and decide on further action.
Mod. 1
Mod. 2
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Mod. 3
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Self Examination of the Female BreastEnglish
EnglishSelf Examination of the Female Breast
How to begin
Step in front of a large mirror with the upper body unclothed and
relax. Direct your attention to your breast with your arms relaxed
at your sides. Slowly turn in both directions to examine your chest
from a diagonal perspective and from the side. Also bend down.
Is there anything unusual? Upon taking a closer look you might
find differences in shape, size or position of both breasts: they are
usually not exactly symmetrical. In the course of the monthly examinations you should become so familiar with the look of your
breasts that you will immediately notice any changes and anomalies.
What to look for
Now place your hands on your hips and look at yourself from the
front again and then turn to both sides. Are there changes in comparison to the previous month regarding shape and position of
your breasts? Have their size or look changed? Compare both
sides! Are there any retractions or protrusions of the skin? Watch
out for any redness or discoloration. Are there any fine skin protuberances ("orange skin”)? Do not forget the area of the fold
below your breast. If you notice any of the described or other
changes which persist throughout the menstrual cycle please consult your gynecologist.
Examination
Slowly lift up your arms several times and clasp your hands behind
the neck: Do both breasts follow the upward movements of your
arms in a regular way or does one of the breasts not follow these
movements as usual? Can the breast tissue be easily shifted
against the chest wall? Please check for any changes of your nipples and their areolae: has any redness or inversion occurred
recently? Are both nipples approximately at the same height?
Carefully check that no liquid can be squeezed out of the nipple.
Palpation in Upright Position
Begin with the self-examination of your breast while you are standing. You can also examine your breast in the shower or after
applying oil to the skin. You can practice your examination skills!
With your pointer, middle and ring fingers of one hand together,
place the fingertips flatly onto the skin of the breast on the other
side. First perform palpation of the tissue with slight, then increa-
®®
sing pressure against the chest wall or the palm of your other
hand. In this way you can feel the layers both at the surface and at
greater depth. Also repeat the examination while lifting up the
elbow, placing the hand in the neck.
Also check the armpits for lumps or hardness, first while the arm is
hanging down loosely, then while lifting it up. By the way, disorders which do not concern the breast can also cause swelling of
the lymph nodes in the armpit. Consult your doctor on any new
lumps, especially if they cause no pain.
Palpation in Reclined Position
For a thorough examination lie down in a comfortable position on
your back, with the head flat down. To examine your left breast,
lift up the left arm and place the hand behind the neck. If you have
rather large breasts, turn to the right side (perhaps with drawn up
legs) so that the left breast settles evenly on the chest wall. Now
carefully examine the left breast and the indicated adjacent areas
with the fingertips of the right hand. Then proceed with the other
side. Systematically examine the marked area around the breast
including the pit above the collarbone for lumps or changes. In the
area between the armpit and the breast there are frequently
benign changes of the tissue. However, since carcinomas are most
likely to occur in this region, it is especially important: Show any
recent changes to your gynecologist.
Systematic Procedure
A thorough examination of your breast should include the entire
marked region: from the breastbone as middle line towards the
sides to include the armpits, from the armpits down to below the
fold of the breast and up to the pit above the collarbone. Develop
a system that won’t miss any of these regions and that you follow
in each self-examination. You can proceed in any of the following
ways:
• Star-shaped, proceeding from the edges of the breast region
towards the middle. Then examine the area behind the nipple.
• Proceeding in parallel lines, moving upwards and downwards.
• Proceeding in a spiral form, starting with the outer regions and
moving towards the center of the breast.
For orientation purposes when you wish to perform a thorough
examination or re-examination of a specific region you can imagine that the breast is divided into quadrants or wedges as in a
clock dial, adding the distance to the breast nipple.
Dr. med. Sven Ehart
L50, L51Deutsch
TM
Sie haben sich für ein Brusttastmodell entschieden, das aus 3B SKINlike
Material ist ein dermatologisch getestetes Silikon, das sich besonders realistisch anfühlt und selbst feine
Hautstrukturen detailgetreu wiedergibt.
Damit Sie lange mir Ihrem 3B Scientific
und Handhabung:
Leichte Verschmutzungen lassen sich mit einer milden Seifenlösung entfernen. Bitte keine lösungsmittelhaltigen Substanzen verwenden, da das Material sonst beschädigt werden kann. Scharfe oder spitze
Gegenstände (z.B. Spritzen) zerstören die Modelloberfläche. Die Haut fühlt sich geschmeidiger an, wenn
das Modell von Zeit zu Zeit mit etwas Talkumpuder eingerieben wird.
®
Brust-Tastmodell arbeiten können, hier einige Tipps zur Pflege
Material gefertigt ist. Dieses
DeutschL55
Drei Einzelbrüste in Sockel (L55)
Dieses Modell zeigt die Originalabformung dreier verschiedener weiblicher Brüste der Größe mittel bis
groß. Die einzelnen Brüste werden mit einem Sockel zur Aufbewahrung geliefert. An der Unterseite sind
die Brüste mit den Ziffern „1“, „2“ und „3“ gekennzeichnet, so dass eine Zuordnung für den Sockel und
zu der Skizze möglich ist. Im einzelnen zeigen die 3 Einzelbrüste folgende Veränderungen:
Brust-Tastmodell zum Umhängen mit Transportkoffer (L50)
Brust-Tastmodell zum Umhängen (L51)
Dieses Modell zeigt die Originalabformung eines weiblichen Oberkörpers mittlerer Brustgröße.
Für die Demonstration der Brustuntersuchung bei einer liegenden Frau wird das Modell auf den mitgelieferten
Sockel gelegt (es ist möglich, die Tragegurte unter dem
Sockel zu verschließen).
Der Umhängemechanismus ermöglicht zusätzlich das
Erlernen und Üben der Brusttastuntersuchung in aufrechter
Position sowie der Selbstuntersuchung. Das Umhängen des
Brust-Tastmodells geht am einfachsten mit Hilfe einer weiteren Person. Die Tragegurte werden am Rückenüberkreuzt, durch die weißen Schnallen an der Unterseite des Modells gezogen und mittels der
Klettverschlüsse fixiert.
Nach der Benutzung sollte das Modell auf dem Sockel liegend aufbewahrt werden. Das Modell bitte
nicht stauchen, rollen oder zusammenfalten. Bitte vermeiden Sie auch ein gewaltsames Reißen oder
Zerren an den Haltegurten.
Im einzelnen zeigt das Brust-Tastmodell zum Umhängen folgende Veränderungen:
3. Linke Brust: Unregelmäßiger, mit der Brustwand verwachsener Tumor in 5mm Tiefe, Durchmesser
ca. 35x25mm, vermutlich bösartig.
4. Säulenförmiger, unregelmäßiger, mit der Brustwand verwachsener Tumor in 5mm Tiefe, Durchmesser
ca. 30mm, bösartig.
5. Linke Brust: Permanent eingezogene Brustwarze (neu aufgetreten), häufig in Verbindung mit bösartigem
Tumor.
6. Linke Brust: „Apfelsinenhaut“, orangenschalenähnliche Hautstrukturierung mit Poreneinziehung infolge
Lymphstauung bei bösartigen Tumoren.
7. Linke Achselhöhle: Unregelmäßiger, fest verwachsener Lymphknoten, in 10mm Tiefe, Durchmesser
ca. 35x25mm, vermutlich bösartig.
8. Oberhalb des linken Schlüsselbeins: Bösartiger Tumor in 5mm Tiefe, Durchmesser 20mm.
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Modell 2 (Linke Brust)
3. Unregelmäßiger, mit der Brustwand verwachsener Tumor in 15mm Tiefe, Durchmesser ca. 15mm,
vermutlich bösartig.
4. Unregelmäßiger, mit der Brustwand verwachsener Tumor in 15mm Tiefe, Durchmesser ca. 20mm,
vermutlich bösartig.
5. Säulenförmiger und unregelmäßiger, mit der Brustwand verwachsener Tumor in 10mm Tiefe,
Durchmesser ca. 30mm, bösartig.
6. Permanent eingezogene Brustwarze (neu aufgetreten), häufig in Verbindung mit bösartigem Tumor.
7. „Apfelsinenhaut“, orangenschalenähnliche Hautstrukturierung mit Poreneinziehung infolge
Lymphstauung bei bösartigen Tumoren.
Modell 3 (Rechte Brust)
Gesund
Alle aufgeführten Veränderungen müssen dringend Ihrer Frauenärztin oder Ihrem Frauenarzt vorgestellt
werden! Nur diese können die Ursache von Veränderungen feststellen und das weitere Vorgehen festlegen.
Mod. 2
Mod. 1
1
2
3
4
7
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Mod. 3
5
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Alle aufgeführten Veränderungen müssen dringend Ihrer Frauenärztin oder Ihrem Frauenarzt vorgestellt
werden! Nur diese können die Ursache von Veränderungen feststellen und das weitere Vorgehen festlegen.
Die Selbstuntersuchung der weiblichen BrustDeutsch
DeutschDie Selbstuntersuchung der weiblichen Brust
Wie beginne ich?
Stellen Sie sich mit unbekleidetem Oberkörper entspannt vor einen
ausreichend großen Spiegel. Lassen Sie die Arme locker herabhängen und richten Sie die Aufmerksamkeit auf Ihre Brust. Drehen
Sie sich langsam in beide Richtungen, um Ihre Brust auch von
schräg vorn und von der Seite beurteilen zu können. Beugen Sie
den Oberkörper auch nach vorn. Fällt Ihnen vielleicht etwas
Ungewöhnliches auf? Bei genauer Beobachtung stellen Sie vielleicht Unterschiede in Form, Größe oder Lage beider Brüste fest: es
besteht normalerweise also keine exakte Symmetrie. Im Laufe der
monatlichen Untersuchungen sollen Sie das Aussehen ihrer Brüste
so gut kennen lernen, dass Ihnen Veränderungen und
Abweichungen sofort auffallen!
Worauf achte ich?
Legen Sie nun die Hände in die Hüften und betrachten Sie sich
wieder von vorn, anschließend drehen Sie sich nach beiden
Seiten: Gibt es im Vergleich zum Vormonat Veränderungen in der
Form und der Lage Ihrer Brüste? Haben sich Größe oder Aussehen
verändert? Vergleichen Sie beide Seiten! Bemerken Sie
Einziehungen oder Vorwölbungen der Haut? Achten Sie auf
Rötungen oder Verfärbungen. Gibt es Bereiche mit feinhöckerigen
Hautveränderungen („Apfelsinenhaut“)? Vergessen Sie auch den
Bereich in der Umschlagfalte unterhalb Ihrer Brust nicht. Bemerken
Sie eine der beschriebenen oder auch andere Veränderungen, die
im Zyklusverlauf nicht verschwinden, stellen Sie diese Ihrer
Frauenärztin oder Ihrem Frauenarzt vor!
Beobachtung
Heben Sie mehrmals langsam die Arme und verschränken die
Hände hinter dem Nacken: Folgen beide Brüste gleichmäßig den
Aufwärtsbewegungen Ihrer Arme, oder folgt eine Brust diesen
Bewegungen nicht wie üblich? Lässt sich das Brustgewebe gut
gegenüber der Brustwand verschieben? Achten Sie auf
Veränderungen Ihrer Brustwarzen und deren Vorhöfe: sind
Rötungen oder Einziehungen neu aufgetreten? Befinden sich beide
Brustwarzen etwa auf gleicher Höhe? Prüfen Sie vorsichtig, dass
sich keine Flüssigkeit aus der Brustwarze pressen lässt.
Die Tastuntersuchung im Stehen
Beginnen Sie stehend mit der Selbstuntersuchung Ihrer Brust.
Führen Sie die Tastuntersuchung evtl. auch unter der Dusche oder
bei eingeölter Haut durch. Sie können Ihr Tastvermögen üben!
Legen Sie die Fingerkuppen von Zeige-, Mittel- und Ringfinger
einer Hand geschlossen und flach auf die Haut der gegenüberlie-
genden Brust. Tasten Sie das Gewebe erst mit sanftem, dann
zunehmendem Druck gegen die Brustwand oder die Fläche Ihrer
®®
zweiten Hand. Damit fühlen Sie sowohl oberflächliche als auch tiefer gelegene Schichten. Wiederholen Sie die Untersuchung auch
bei erhobenem Ellenbogen, die Hand im Nacken.
Tasten Sie ebenfalls in der Achselhöhle nach Knoten oder
Verhärtungen, erst bei locker herabhängendem, dann bei erhobenem Arm. Es können übrigens auch Erkrankungen, die nicht die
Brust betreffen, zu Schwellungen der Achsellymphknoten führen.
Zeigen Sie ihrem Arzt neu aufgetretene, insbesondere schmerzlose
Knoten.
Die Tastuntersuchung im Liegen
Für die gründliche Untersuchung legen Sie sich bequem auf den
Rücken, den Kopf flach aufliegend. Um Ihre linke Brust zu untersuchen, heben Sie den linken Arm und legen die Hand hinter den
Nacken. Bei größeren Brüsten drehen Sie sich soweit auf die rechte Seite (evtl. mit angezogenen Beinen), dass die linke Brust sich
gleichmäßig auf die Brustwand auflagert. Tasten Sie nun mit den
Fingerspitzen der rechten Hand gründlich die linke Brust und die
beschriebene Umgebung ab. Anschließend wechseln Sie die Seite.
Suchen Sie die markierte Region um die Brust herum einschließlich
der Schlüsselbeingrube systematisch nach Knoten oder
Veränderungen ab. Das Areal zwischen Achselhöhle und Brust
zeigt häufig gutartige bindegewebige Veränderungen. Da hier
jedoch auch die Karzinomwahrscheinlichkeit am größten ist, gilt
besonders: Zeigen Sie jede neu aufgetretene Veränderung Ihrem
Frauenarzt.
Systematik
Zu einer gründlichen Untersuchung Ihrer Brust gehört die gesamte
markierte Region: Vom Brustbein als Mittellinie zur Seite bis einschließlich der Achselhöhle, von dort nach unten bis unterhalb der
Umschlagfalte und nach oben bis zur Grube oberhalb des
Schlüsselbeins. Eignen Sie sich ein lückenloses System an, nach
dem Sie jedes Mal wieder bei der Selbstuntersuchung vorgehen,
z.B.:
• Sternförmig, indem Sie jeweils vom Rand der Brustregion zur
Mitte in Richtung Brustwarze tasten. Anschließend untersuchen
Sie die Region hinter der Brustwarze.
• Tasten Sie sich in parallel verlaufenden Linien auf- und
abwandernd voran.
• Spiralförmig immer enger werdend, vom Außenrand zum
Mittelpunkt der Brust.
Zum gründlichen Absuchen bzw. Wiederauffinden einer Region
können Sie sich mit einer gedachten Einteilung der Brust in
Quadranten oder in ein Zifferblatt, sowie dem Abstand zur
Brustwarze orientieren.
Dr. med. Sven Ehart
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