BEHA Unitest SLM MINI Instruction Manual [de, en]

Page 1
SLM MINI
Schallpegelmessgerät 93565
• Bedienungsanleitung
• Instruction Manual
Page 2
Page 3
Inhalt ........................................................................Seite
2.0 Transport und Lagerung..........................................3
3.0 Sicherheitsmaßnahmen ..........................................3
3.1 Bestimmungsgemäße Verwendung ........................4
4.0 Bedienelemente und Anschlüsse ............................4
4.1 LC-Anzeige..............................................................4
5.0 Durchführen von Messungen ..................................6
5.1 Betriebsvorbereitung ..............................................6
5.1.1 Einlegen der Batterie................................................6
5.2 Allgemeines ............................................................6
5.2.1 Durchführung und Vorgabe für die Messung ..........6
6.0 Wartung ..................................................................7
6.1 Reinigung................................................................7
6.2 Kalibrierung ............................................................7
6.3 Überprüfung des Messgerätes ................................8
6.3 Batteriewechsel ......................................................8
7.0 Technische Daten....................................................9
24 Monate Garantie ................................................10
Bedienungsanleitung
1
Page 4
Auf dem Gerät und in der Bedienungsanleitung ver­merkte Hinweise:
Warnung vor einer Gefahrenstelle. Bedienungsanleitung beach­ten.
Hinweis. Bitte unbedingt beachten. Kennzeichnung elektrischer und elektronischer Geräte (WEEE Richtlinie 2002/96/EG).
Konformitäts-Zeichen, bestätigt die Einhaltung der gültigen EMV­Richtlinie (89/336/EWG.). Die Niederspannungsrichtlinie (73/23/EWG) trifft nicht zu, da die Geräte nicht zur Verwendung unter Spannung geeignet sind.
Die Bedienungsanleitung enthält Informationen und Hinweise, die zu einer sicheren Bedienung und Nutzung des Gerätes not­wendig sind. Vor der Verwendung des Gerätes ist die Bedie­nungsanleitung aufmerksam zu lesen und in allen Punkten zu be­folgen. Wird die Anleitung nicht beachtet oder sollten Sie es versäumen, die Warnungen und Hinweise zu beachten, können ernste Verletzungen des Anwenders bzw. Beschädigungen des Gerätes eintreten.
1.0 Allgemeines/ Einleitung/ Lieferumfang
Das UNITEST Schallpegelmessgerät 93565 ist ein universell einsetzba­res Prüfgerät. Das Gerät ist für den Installationselektriker und dem Ser­vicetechniker in Industrie und Handwerk, sowie dem Hobbyelektroniker eine wertvolle Hilfe bei der Lärmbestimmung.
Das Schallpegelmessgerät zeichnet sich durch folgende Eigenschaften aus:
• Schallpegelmessgerät nach Frequenzbewertungsfilter A mit direkter
digitaler Anzeige in Dezibel (dB)
• Messung des Schalldruckpegel
• Zeitbewertung FAST
• Anzeige des maximalen Schalldruckpegels (MAX)
• kleine handliche Bauform
Im Lieferumfang sind enthalten
1. UNITEST Schallpegelmessgerät
2. 2 St. Batterie 1,5 V, IEC R03
3. Abgleichschraubendreher
4. Windschutz
5. Bedienungsanleitung
2
Page 5
2.0 Transport und Lagerung
Transportschäden aufgrund mangelhafter Verpackung sind von der Ga­rantie ausgeschlossen. Um Beschädigungen zu vermeiden, sollten die Batterien entnommen werden, wenn das Messgerät über einen längeren Zeitraum nicht be­nutzt wird. Sollte es dennoch zu einer Verunreinigung des Gerätes durch ausgelaufene Batteriezellen gekommen sein, muss das Gerät zur Reini­gung und Überprüfung ins Werk eingesandt werden. Die Lagerung des Gerätes muss in trockenen, geschlossenen Räumen erfolgen. Sollte das Gerät bei extremen Temperaturen T ransportiert wor­den sein, benötigt es vor dem Einschalten eine Akklimatisierung von mindestens zwei Stunden.
3.0 Sicherheitsmaßnahmen
Bei sämtlichen Arbeiten müssen die jeweils gültigen Unfallverhü­tungsvorschriften der gewerblichen Berufsgenossenschaften für elektrische Anlagen und Betriebsmittel beachtet werden. Messungen in gefährlicher Nähe elektrischer Anlagen sind nur nach Anweisung einer verantwortlichen Elektrofachkraft und nicht alleine durchzuführen. Versuchen Sie nie eine Batteriezelle zu zerlegen! Das Elektrolyt in der Batterie ist höchst alkalisch. Verätzungsgefahr! Wenn es zu Kontakt mit Haut oder Kleidung kommt, müssen diese Stellen so­fort mit Wasser abgespült werden. Sollte Elektrolyt ins Auge ge­raten sein, muss es sofort mit reinem Wasser ausgespült und ein Arzt konsultiert werden. Versuchen Sie nie die beiden Pole einer Batteriezelle zum Beispiel mit einem Draht zu verbinden. Der dabei entstehende sehr hohe Kurzschlussstrom verursacht große Hitzeentwicklungen. Brand­und Explosionsgefahr! Werfen Sie die Batteriezellen nie ins Feuer, da es dadurch zu einer Explosion kommen kann.
Setzen Sie Batterien und Akkus nie Feuchtigkeit aus.
3
Page 6
Achten Sie bitte beim Einsetzen oder Wechseln unbedingt auf richtige Polarität. Falsch gepolte Batterien können das Gerät zer­stören. Außerdem können Sie explodieren oder einen Brand ent­fachen. Es dürfen nur die in den Technischen Daten spezifizierten Batte­rien verwendet werden!
Vermeiden Sie eine Erwärmung der Geräte durch direkte Sonnen­einstrahlung. Nur so kann eine einwandfreie Funktion und eine lange Lebensdauer gewährleistet werden.
3.1 Bestimmungsgemäße Verwendung
Das Gerät darf nur unter den Bedingungen und für die Zwecke eingesetzt werden, für die es konstruiert wurde. Hierzu sind be­sonders die Sicherheitshinweise, die Technischen Daten mit den Umgebungsbedingungen und die Verwendung in trockener Um­gebung zu beachten.
Die Betriebssicherheit ist bei Modifizierung oder Umbauten nicht mehr gewährleistet.
4.0 Bedienelemente und Anschlüsse
1.) Windschutz
Der mitgelieferte Windschutz sollte generell bei Messungen im Freien, bei starken Luftbewegungen oder in staubiger Umgebung aufgesetzt werden. Windgeräusche am Mikrofon verursachen einen Messfehler. Zusätzlich hält der Windschirm Feuchte und mechanische Stöße vom Mikrofon ab.
2.) LC-Anzeige
3.) Ein-/Aus- und MAX HOLD–Wahltaste,
zum Ausschalten ca. 3 Sekunden gedrückt halten
4.) Kondensator-Mikrofon
5.) Schiebeschalter MEAS/CAL zur Auswahl Messung
oder Überprüfung
6.) Abgleichpotentiometer
7.) Batteriefachdeckel
4.1 LC-Anzeige
8.) Batteriezustandsanzeige
9.) MAX: Messwertanzeige des Maximalwertes
10.) dBA: Einheit
11.) Messwertanzeige des Momentanschallpegel
12.) OVER: Überschreitung des Messbereichs > 130 dB
13.) FAST: Zeitbewertung F AST
14.) UNDER Unterschreitung des Messbereichs < 32 dB
4
Page 7
1
®
UNITEST
4
93565
2
3
MAX HOLD
5
SLM MINI
6
7
9
14
8
10
11
12
13
5
Page 8
5.0 Durchführen von Messungen
5.1 Betriebsvorbereitung
Bevor das Gerät in Betrieb genommen wird, muss zuerst die Batterie eingelegt werden. Es müssen hierbei unbedingt die hierzu beschriebe­nen Hinweise bzgl. dem Umgang mit Batterien beachtet werden.
5.1.1 Einlegen der Batterie
• Den Batteriefachdeckel (7) entfernen.
• Die mitgelieferten Batterien richtig gepolt anschließen (Anordnung siehe auf dem Boden des Batteriefachs).
• Den Batteriefachdeckel (7) wieder aufsetzen.
5.2 Allgemeines
Messungen müssen entsprechend den jeweils geltenden Richtlinien durchgeführt werden.
Bei jeder Messung müssen die Sicherheitshinweise beachtet werden.
Richten Sie das Messmikrofon in Richtung der Schallquelle.
Um den Einfluss des Bedieners auf die Messungen zu minimie­ren, sollte das Schallpegelmessgerät während der Messung in Armlänge vom Körper gehalten werden oder auf einem Stativ montiert werden. Der Körper des Bedieners wirkt als Schallre­flektor und kann zu Messfehler bis zu ± 6dB führen.
Während des Messvorganges darf das Schallfeld durch die An­wesenheit von Personen nicht wesentlich gestört werden, d.h. die Personen sollten sich auf keinen Fall im Schallfeld befinden.
5.2.1 Durchführung und Vorgabe für die Messung
• Gerät mit Taste (3) einschalten.
• Art der Messung einstellen:
Messungung des Schalldruckpegels: Es wird immer der aktuelle Messwert angezeigt
Maximalwert-Messungen durch erneutes Drücken der Taste (3). Im Display erscheint MAX (9). Es wird nur der maximale/höchste Messwert während der Messung angezeigt.
6
Page 9
6.0 Wartung
Das Schallpegelmessgerät benötigt bei einem Betrieb gemäß der Bedie­nungsanleitung keine besondere Wartung. Sollten Sie im praktischen Alltag Anwendungsprobleme haben, steht Ihnen unter der Hotline (Ruf­nummer 0 76 84 / 80 09-429) unser Beratungs-Service kostenlos zur Verfügung
6.1 Reinigung
Sollte das Gerät durch den täglichen Gebrauch schmutzig geworden sein, kann das Gerät mit einem feuchten Tuch und etwas mildem Haus­haltsreiniger gereinigt werden. Bevor Sie mit der Reinigung beginnen, vergewissern Sie sich, daß das Gerät ausgeschaltet, von der externen Spannungsversorgung und von den übrigen angeschlossenen Geräten (wie z.B. Prüfling) getrennt ist. Niemals scharfe Reiniger oder Lösungs­mittel zur Reinigung verwenden. Nach Reinigung darf das Gerät bis zur vollständigen Abtrocknung nicht benutzt werden.
6.2 Kalibrierung
Für eine genaue Kalibrierung kann ein handelsüblicher Kalibrator mit 94 dB und 1 kHz verwendet werden. Es sollte wie folgt vorgegangen wer­den:
• Den Batteriefachdeckel (7) entfernen.
• Das Gerät einschalten und ca. 15 sec. warten (Aufwärmzeit).
• Den Kalibrator auf das Schallpegelmessgerät aufstecken.
Die Bedienung des Kalibrators ist aus dessen Anleitung zu ent­nehmen.
• Mit dem mitgelieferten Schraubendreher an der Abgleichschrau­be (Abgleichpotentiometer (6)) so lange drehen, bis das Schall­pegelmessgerät 94 dB anzeigt.
• Den Kalibrator wieder abnehmen und das Batteriefach schließen. Nun können die Messungen wie gewohnt durchgeführt werden.
Wir empfehlen einen Kalibrierintervall von einem Jahr.
7
Page 10
6.3 Überprüfung des Messgerätes
Vor der Messung kann das Schallpegelmessgerät wir folgt überprüft werden:
• Den Batteriefachdeckel (7) entfernen.
• Gerät einschalten
• Schiebeschalter MEAS/CAL (5) in Stellung CAL bringen
• Mit dem mitgelieferten Schraubendreher an der Abgleichschrau­be (Abgleichpotentiometer (6)) so lange drehen, bis das Schall­pegelmessgerät 94 dB anzeigt.
Dieser Abgleich erfolgt mit einer internen sinusförmigen Fre­quenz von 1 kHz.
• Schiebeschalter MEAS/CAL (5) in Stellung MEAS bringen
• Den Batteriefachdeckel (7) wieder aufsetzen.
6.3 Batteriewechsel
Das Schallpegelmessgerät hat eine integrierte Anzeige des Batteriezu­standes. Wenn das Batteriesymbol (8) erscheint, müssen die Batterien gewechselt werden.
Es dürfen nur die in den Technischen Daten spezifizierten Batte­rien verwendet werden!
• Den Batteriefachdeckel (7) entfernen.
• Verbrauchte Batterien entfernen.
• Die neue Batterine richtig gepolt einsetzen (Anordnung siehe auf dem Boden des Batteriefachs).
• Den Batteriefachdeckel (7) wieder aufsetzen.
Versuchen Sie nie die beiden Pole einer Batteriezelle zum Beispiel mit einem Draht zu verbinden. Der dabei entstehende sehr hohe Kurzschlussstrom verursacht große Hitzeentwicklungen. Brand­und Explosionsgefahr!
Bitte denken Sie an dieser Stelle auch an unsere UMWELT. Wer­fen Sie verbrauchte Batterien nicht in den normalen Hausmüll, sondern geben Sie die Batterien bei Sondermülldeponien oder Sondermüllsammlungen ab. Meist können Batterien auch dort abgegeben werden, wo neue gekauft werden.
Wird das Gerät über einen längeren Zeitraum nicht benutzt, soll­ten die Batterien entnommen werden. Sollte es zu einer Verun­reinigung des Gerätes durch ausgelaufene Batteriezellen gekom­men sein, muss das Gerät zur Reinigung und Überprüfung ins Werk eingesandt werden.
8
Page 11
7.0 Technische Daten
(gültig für 23 °C ± 5 °C, bei weniger als 70 % relativer Feuchte). Messwertaufnehmer: 1/2" Elektret-Kondensator-Mikrofon
Gesamtmessbereich: 32 bis 130 dB Messgenauigkeit: ± 1,4 dB Zeitbewertung: FAST (125 ms) Frequenzberwertung: A Frequenzbereich: 31,5Hz bis 8kHz Bezugsfrequenz: 1kHz Bezugswert: 94dB
Anzeige:3
Auflösung: 0.1dB Auffrischrate: ca. 0,5 s
Stromversorgung: 2 St. 1,5 V IEC R03 oder LR03 Batterielebensdauer: ca. 50 Stunden Abmessungen: 206 x 42 x 25 mm Gewicht: ca. 100 g incl. Batterien Betriebstemperaturbereich: 0 °C ...+40 °C/ 10 ... 90% rel. Luftfeuch­te Lagertemperaturbereich: -10 °C ...+60 °C/ 10 ... 75% rel. Luftfeuch­te Höhe über NN: bis zu 2000 m
1
/2 -stellige LC-Anzeige 1999 Digit
9
Page 12
24 Monate Garantie
UNITEST Geräte unterliegen einer strengen Qualitätskontrolle. Sollten in der täglichen Praxis dennoch Fehler in der Funktion auftreten, so ge­währen wir eine Garantie von 24 Monaten (nur gültig mit Rechnung). Fabrikations- oder Materialfehler werden von uns kostenlos beseitigt, sofern das Gerät ohne Fremdeinwirkung Funktionsstörungen zeigt und ungeöffnet an uns zurückgesandt wird. Beschädigungen durch Sturz oder falsche Handhabung sind vom Garantieanspruch ausgeschlossen. Wenn nach Ablauf der Garantiezeit Funktionsfehler auftreten, wird unser Werksservice Ihr Gerät unverzüglich wieder instand setzen.
10
Page 13
SLM MINI
Sound Level Meter 93565
• Instruction Manual
Page 14
2
Page 15
Content ........................................................................Page
1.0 Introduction / Scope of Supply................................4
2.0 Transport and Storage ............................................5
3.0 Safety Measures......................................................5
3.1 Appropriate Usage ..................................................6
4.0 Preparation for Operation........................................6
4.1 LC-Display ..............................................................6
5.0 Carrying out Measurements ....................................8
5.1 Preparations prior to Operation ..............................8
5.1.1 Inserting the battery ................................................8
5.2 General....................................................................8
5.2.1 Carrrying out Measurements ..................................8
6.0 Maintenance............................................................9
6.1 Cleaning ..................................................................9
6.2 Calibration ..............................................................9
6.3 Überprüfung des Messgerätes ................................10
6.3 Battery Replacement ............................................10
7.0 Technical Data ........................................................11
24 Months Warranty................................................11
Instruction Manual
3
Page 16
References marked on instrument or in instruction manual:
Warning of a potential danger, comply with instruction manual. Reference. Please use utmost attention. Symbol for the marking of electrical and electronic equipment
(WEEE Directive 2002/96/EC). Conformity symbol, the instrument complies with the valid direc-
tives. It complies with the EMV Directive (89/336/EEC). It does not complies with the Low Voltage Directive (73/23/EEC).
The instruction manual contains information and references, ne­cessary for safe operation and maintenance of the instrument. Prior to using the instrument the user is kindly requested to tho­roughly read the instruction manual and comply with it in all sec­tions. Failure to read the instruction manual or to comply with the warnings and references contained herein can result in serious bodily injury or instrument damage.
1.0 Introduction / Scope of Supply
The UNITEST Sound level meter 93565 is a test instrument of universal application. The instrument is of useful support to determine the noise level for the installation electrician, the service technician in industry and handycraft as well as for the hobby electronic technician.
The Sound level meter is characterised by the following features:
• Sound level measurement in compliance with the frequency evaluati-
on filters A, with direct digital display in Decibel (dB)
• Measuring the sound pressure level
• Time evaluation FAST
• Display of maximum sound pressure level (MAX)
• small, handy housing
The scope of delivery comprises
1. UNITEST Sound level meter
2. 2 battery 1,5 V, IEC R03
3. Adjustment screwdriver
4. Windbreak
5. Instruction manual
4
Page 17
2.0 Transport and Storage
Please keep the original packaging for later transport, e.g. for calibrati­on. Any transport damage due to faulty packaging will be excluded from warranty claims. In order to avoid instrument damage, it is advised to remove accumu­lators when not using the instrument over a certain time period. Howe­ver, should the instrument be contaminated by leaking battery cells, you are kindly requested to return it to the factory for cleaning and inspec­tion. Instruments must be stored in dry and closed areas. In the case of an instrument being transported in extreme temperatures, a recovery time of minimum 2 hours is required prior to instrument operation.
3.0 Safety Measures
The respective accident prevention regulations established by the professional associations are to be strictly enforced at all times
Measurements in dangerous proximity of electrical installations are only to be executed when instructed by a responsible electri­cal specialist, and never alone. Never try to disassemble battery cells !The battery contains highly alkaline electrolyte. Danger of causticization ! If electroly­te gets in contact with skin or clothing, rinse immediately with water. If electrolyte gets in contact with the eyes, immediately flush by using pure water and consult a doctor.
Never try to disassemble battery cells !The battery contains highly alkaline electrolyte. Danger of causticization ! If electroly­te gets in contact with skin or clothing, rinse immediately with water. If electrolyte gets in contact with the eyes, immediately flush by using pure water and consult a doctor.
Never try to short-circuit both battery cell poles by using, e.g. a wire. The resulting short-circuit current is very high and causes extreme heat. Danger of fire or explosion.
Never throw battery cells into a fire as this could cause an explo­sion.
When replacing or changing the battery, make certain of correct polarity.
5
Page 18
Insert batteries supplied by respecting correct polarity. Batteries with reversed polarity can lead to instrument destruction. Fur­thermore, they may explode or ignite.
Avoid any heating up of the instrument by direct sunlight to en­sure perfect functioning and long instrument life.
3.1 Appropriate Usage
The instrument may only be used under those conditions and for those purposes for which it was conceived. For this reason, in particular the safety references, the technical data including en­vironmental conditions and the usage in dry environments must be followed.
When modifying or changing the instrument, the operational safety is no longer ensured.
4.0 Preparation for Operation
1.) Windbreak
The windbreak supplied should always be installed for outdoor measurements, in case of strong air movements, or in dusty en­vironments. Wind noise at the microphone results in erroneous measurements. Furthermore, the windbreak protects the micro­phone from humidity and mechanical shock.
2.) LC-Display
3.) Key On/ Off , MAX HOLD
Turn the unit off by holding down the key for approx 3 sec.
4.) Capacitor microphone
5.) Sliding switch MEAS/CAL measurement or internal calibrator
6.) Adjustment potentiometer
7.) Battery Cover
4.1 LC-Display
8.) Battery capacity display
9.) MAX: measurement data display of maximum value
10.) dBA: unit
11.) Measurement data display of current sound level
12.) OVER: exceeding the measurement range > 130 dB
13.) FAST: time evaluation F AST
14.) UNDER Under-running the measurement range < 32 dB
6
Page 19
1
®
UNITEST
4
93565
2
3
MAX HOLD
5
SLM MINI
6
7
9
14
8
10
11
12
13
7
Page 20
5.0 Carrying out Measurements
5.1 Preparations prior to Operation
Insert the battery prior to operating the instrument. The references des­cribed in paragraph regarding the handling of batteries must be follo­wed.
5.1.1 Inserting the battery
• Remove the battery case cover (7)
• Connect the battery supplied to the plug by respecting the correct polarity.
• Replace the battery case cover (7)
5.2 General
The measurements have to be carried out in compliance with the respectively applicable standards.
For all tests (measurements) follow the safety references as des­cribed
Direct the measurement microphone towards the sound emitting source.
To minimise operator influence on the measurements make sure that the sound level meter is placed at a distance of approx. 50 cm away from the body or mounted onto a tripod. The operator body acts as a sound reflector and can lead to an error of mea­surement of up to ± 6dB.
During the measurement process, ensure that any persons pre­sent do not influence the sound field, i.e. under no circumstance should the persons be present within the sound field.
5.2.1 Carrrying out Measurements
• Switch on the instrument (3)
• Select type of measrement:
Measurement of noise pressure level: The currently measurement sound is shown. The reading is updated twice every second. Max-Measurementby pressing the key (3) again. The symbol MAX (9) is shown in the display. The MAX recording mode captures and stores the maximum input values detected.
8
Page 21
6.0 Maintenance
When using the instrument in compliance with the instruction manual, no special maintenance is required. Should operational problems occur during daily use, our consulting service will be at your disposal, free of charge.
6.1 Cleaning
If the instrument is dirty after daily usage, it is advised to clean it by using a humid cloth and a mild household detergent. Prior to cleaning, ensu­re that instrument is switched off and disconnected from external vol­tage supply and any other instruments connected (such as UUT, con­trol instruments, etc.). Never use acid detergents or dissolvants for cleaning.
6.2 Calibration
A conventional calibrator at 94 dB and 1 kHz can be used for precise ca­libration. It is recommended to proceed as follows:
• Remove the battery case cover (7)
• Switch on instrument and wait approx. 15 sec. (heating time)
• Connect the calibrator onto your Sound level meter.
Please refer to the calibrator instruction manual for correct cali­brator operation.
• Using the screwdriver supplied with the instrument, turn the la­teral adjustment screw (6) until the Sound level meter indicates 94 dB.
• Remove the calibrator again, replace the battery case cover (7). Now, you may perform the measurements as usual.
We recommend a calibration interval of one year.
9
Page 22
6.3 Instrument Inspection
Prior to measurements, the sound level meter has to be inspected:
• Remove the battery case cover (7)
• Switch on instrument
• Select CAL via the Sliding switch MEAS/CAL (5)
• Adjust the adjustment screw (6) by means of a screwdriver until the displayed value remains at 94 dB.
This adjustment is carried out with an internal sinus-shaped fre­quency of 1kHz.
• Select MEAS via the Sliding switch MEAS/CAL (5)
• Replace the battery case cover (7)
6.3 Battery Replacement
The Sound level meter is equipped with an integrated battery capacity display. Hereby , the battery capacity is periodically checked and shown as follows.
Only batteries in compliance with the technical data section may be used
• Remove the battery case cover (7)
• Remove old batteries
• Insert the new batteries by respecting the correct polarity.
• Replace the battery case cover (7)
Never try to short-circuit both battery poles using a wire, for ex­ample. The resulting short-circuit current is extremely high and causes enormous heat. Danger of fire and explosion!
Please consider your environment when you dispose of your one­way batteries or accumulators. They belong in a rubbish dump for hazardous waste. In most cases, the batteries can be retur­ned to their point of sale.
If an instrument is not used over an extended time period, the ac­cumulators or batteries must be removed. Should the instrument be contaminated by leaking battery cells, the instrument has to be returned for cleaning and inspection to the factory.
10
Page 23
7.0 Technical Data
(valid for 23 °C ± 5 °C, at less then 70 % RH). Microphone: 1/2-inch electret condenser type
Total range: 32 ... 130 dB Accuracy: ± 1,4 dB Time weighting : FAST (125 ms) Frequency weighting : A Frequency range: 31,5Hz ... 8kHz Referency frequncy: 1 kHz Reference level : 94dB
Display: 3
Resolution: 0.1dB Sampling interval: approx. 0,5 s
Power Supply: 2 pcs. 1,5 V IEC R03 or LR03 Batterie Life:: approx. 50 h Dimensions: 206 x 42 x 25 mm Weight: approx. 100 g incl. batteries Operating temperature: 0 °C ...+40 °C/ 10 ... 90% RH Storage temperature: -10 °C ...+60 °C/ 10 ... 75% rel. RH Hight above MSL: up to 2000 m
1
/2 LC-Display 1999 Digit
24 Months Warranty
UNITEST instruments are subject to strict quality control. However, should the instrument function improperly during daily use, your are protected by our 24 months warranty (valid only with invoice). We will repair free of charge any defects in workmanship or material, provided the instrument is returned unopened and untampered with, i.e. with un­damaged warranty label. Any damage due to dropping or incorrect hand­ling are not covered by the warranty. If the instrument shows failure fol­lowing expiration of warranty, our service department can offer you a quick and economical repair.
11
Page 24
Qualitätszertifikat • Certificate of Quality
Certificat de Qualité • Certificado de calidad
쮕
Die BEHA-Gruppe bestätigt hiermit, dass das erworbene Produkt gemäß den festgeleg­ten Beha Prüfanweisungen während des Fertigungspro­zesses kalibriert wurde. Alle innerhalb der Beha-Gruppe durchgeführten, qualitätsrele­vanten Tätigkeiten und Prozes­se werden permanent durch ein Qualitätsmanagements­ystem nach ISO 9000 über­wacht.
Die BEHA-Gruppe bestätigt weiterhin, daß die während der Kalibrierung verwendeten Prüf einrichtungen und Instrumente einer permanenten Prüfmittel­überwachung unterliegen. Die Prüfmittel und Instrumente werden in festgelegten Abstän­den mit Normalen kalibriert, deren Kalibrierung auf nationa­le und internationale Standards rückführbar ist.
The BEHA Group confirms herein that the unit you have purchased has been calibrated, during the manufacturing process, in compliance with the test procedures defined by BEHA. All BEHA procedures and quality controls are moni­tored on a permanent basis in compliance with the ISO 9000 Quality Management Stan­dards.
In addition, the BEHA Group confirms that all test equip­ment and instruments used du­ring the calibration process are
­subject to constant control. All test equipment and instru­ments used are calibrated at determined intervals, using re­ference equipment which has also been calibrated in com­pliance with (and traceable to) the calibration standards of national and international labo­ratories.
Le groupe BEHA déclare que l´appareil auquel ce document fait référence a été calibré au cours de sa fabrication selon les procédures de contrôle dé­finies par BEHA. Toutes ces procédures et contrôles de qualité sont régis par le systé­me de gestion ISO 9000.
Le groupe BEHA déclare par ailleurs que les équipements de contrôle et les instruments uti­lisés au cours du processus de calibrage sont eux-mêmes soumis à un contrôle technique permanent.
Ces mêmes équipements de contrôle sont calibrés réguliè­rement à l´aide d´appareils de référence calibrés selon les di­rectives et normes en vigueur dans les laboratoires de re­cherche nationaux et interna­tionaux.
El grupo BEHA declara que el producto adquirido ha sido ca­librado durante la producción de acuerdo a las instrucciones de test BEHA. Todos los proce­sos y actividades llevados a ca­bo dentro del grupo BEHA en relación con la calidad del pro­ducto son supervisados per­manentemente por el sistema ISO 9000 de control de calidad.
Adicionalmente, el grupo BEHA constata que los equipos e ins­trumentos de prueba utilizados para la calibración también son sometidos a un permanente control. Estos equipos e instru­mentos de prueba son a su vez calibrados en intervalos regu­lares valiéndose de equipos de referencia calibrados de acuer­do a directivas de laboratorios nacionales e internacionales.
Loading...